תוכניות - שמואל א' - שמורת טבע נאות קדומים

תכנית תנ"ך שנתית לכתה ח' - בהמלצת המפמר"ית לתנ"ך

שמואל א'

תכנית תנ"ך שנתית לכתה ח' - חלק ב'

אחת מתוך שתי תכניות תנ"ך שנתית לכתה ח' בנאות קדומים
התכניות מסודרות בהתאם לסדר הלימוד בכיתה
ניתן לקחת תכנית יהושע שופטים הראשונה של השנה, ותכנית שמואל א' במחצית השנייה..
משך התכנית 4 שעות
ניתן לבחור שלוש פעילויות מתוך המוצעות

תחנה מס 1. מפגש שאול והנערות
הֵמָּה עֹלִים בְּמַעֲלֵה הָעִיר וְהֵמָּה מָצְאוּ נְעָרוֹת יֹצְאוֹת לִשְׁאֹב מָיִם (שמואל א' ט', יא).
מפגשו של שאול עם הנערות השואבות בעת חיפושיו אחר האתונות משקף את אופיו התנהלותו העתידית כמלך . מלך גבה קומה ויפה תואר אך מובל על ידי נערו.
נכיר את האתונות אותן חיפש שאול. נבקר בבור מים קדום, שדמה בוודאי למקור המים ממנו שאבו הנערות (מעלה העיר). נבין מדוע הייתה תשובתן של הנערות ארוכה כל כך לעומת שאלתו הקצרה של שאול.
• פעילות: הצגת מפגש שאול והנערות השואבות, ברוח ימינו.
• כדאי להביא מצלמת וידאו

תחנה מס' 2 א' – משיחת שאול ודוד (בעונת מסיק הזיתים)
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת-קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו " (שמואל א' ט"ז, י"ג)
שאול נמשך בפך שמן. דוד בקרן שמן.
חז"ל רואים בשני הכלים רמז למלכותם של השניים – הפך שביר והקרן – יציבה.
ביקור בבית הבד, הכרות עם הפך, הקרן ושמן הזית. מדוע נמשחו בו כוהנים ומלכים?
• פעילות: (בעונה) תחרות צוותית בהפקת שמן זית.
משיחה סמלית של אחד התלמידים למלך בסגנון הקדום.

תחנה מס' 2 ב' – דוד יודע נגן (לא בעונת המסיק)
"וְלָקַח דָּוִד אֶת-הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ" (שמואל א' ט"ז, כ"ג)
דוד ידוע כנעים זמירות ישראל. למוסיקה ולניגון היה תפקיד חשוב בעת העתיקה להפגת מתחים ושיפור מצב הרוח. בזכות ממצאים ארכיאולוגיים אני יכולים לדעת איך נראו כלי הנגינה הקדומים. נשמע על המוסיקה בעת העתיקה.
• פעילות: תחרות צוותית בחיבור מנגינה קצרה בעזרת כלי נגינה. בסיום, צרוף כל הקטעים למנגינה כיתתית אחת.

תחנה מס' 3 – דוד כרועה וכמנהיג
"וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-שָׁאוּל רֹעֶה הָיָה עַבְדְּךָ לְאָבִיו בַּצֹּאן וּבָא הָאֲרִי וְאֶת-הַדּוֹב וְנָשָׂא שֶׂה מֵהָעֵדֶר. לה' וְיָצָאתִי אַחֲרָיו וְהִכִּתִיו" (שמואל א' י"ז, ל"ד)
ניסיונו של דוד כרועה צאן הכשיר אותו להתמודד עם גוליית הפלישתי. חז"ל אומרים כי דוד נבחר למנהיג בזכות כשרונו כרועה.
מהם חייו של רועה הצאן וכיצד הם משתקפים בדרך מנהיגותו?
• פעילות: תחרות קבוצתית בהנהגת עדר צאן במעבר מכשולים (בתוספת תשלום)

תחנה מס' 4 – דוד וגוליית
"וַיִּבְחַר-לוֹ חֲמִשָּׁה חַלֻּקֵי-אֲבָנִים מִן-הַנַּחַל וַיָּשֶׂם אֹתָם בִּכְלִי הָרֹעִים אֲשֶׁר-לוֹ וּבַיַּלְקוּט וְקַלְעוֹ בְיָדוֹ.." (שמואל א' י"ז, מ')
עלייתו של דוד לגדולה החלה עם נצחונו על גוליית הפלישתי. במאבק ביניהם ניצל דוד ניצל את
יתרונותיו היחסיים: כושר יצירתיות וחשיבה בניגוד למקובל, יתרון ההפתעה, קלות תנועה, אמונה חזקה באלוהיו. כל אלה מאפיינים אותו גם בהמשך דרכו כמנהיג.

פעילות:
תחרות קבוצתית בקליעה ברוגטקה בכדורי פינג- פונג. (הקלע יוצג אך לא נשתמש בו מפאת בטיחות)

למידע נוסף על תכנית "יהושע שופטים" לכיתות ח'

לחצו להשארת פרטים >>