סיור חינוכי - בעקבות השופטים
בעקבות השופטים בנופי מולדתם - תכנית גפ"ן מס' 22831
משך הפעילות: שלוש וחצי שעות
מתאים לכתות: ד' – ה'
העונה המומלצת: כל השנה
סיור פעיל וחווייתי שיעסוק בדמויותיהם של השופטים:
אהוד, דבורה וגדעון

"וַיֹּאמֶר (להם) הָאָטָד… אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי" (שופטים ט', ט"ו)
מנושאי הסיור:
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל " – מהם תפקידיו וסמכויותיו של השופט והכישורים הרבים להם נדרש? מהו הקושי בעובדה שאין מנהיגות קבועה וברורה?
- תרגיל הסנדלים להמחשת תפקיד המנהיג
וַיַּעַשׂ לוֹ אֵהוּד חֶרֶב וְלָהּ שְׁנֵי פֵיוֹת" – חרבו המיוחדת של אהוד, עשויה הייתה מהחומר על שמו נקראת כל התקופה "תקופת הברזל" בה יצרו כלי מלחמה, מחרשות וכלים נוספים מחומר זה.
- נבקר במערת חרש הברזל ונצפה במלאכת הכנת כלי הברזל.
"וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה" – דבורה – מנהיגה חברתית ומדינית, חריגה לתקופתה.
- נפגוש מספרת סיפורים בדמותה ונשמע מפיה על מהלכיה המדיניים ועל ייחודו של מקום ישיבתה תחת התומר בהר אפרים.
"אֶל אֹהֶל יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי" – באוהל רועים, נשמע את סיפורה של יעל אשת חבר הקיני ועל חיי הנוודים בעת העתיקה.
- חביצת חמאה (על כל כיתה להביא כיכר לחם).
"שְׁלַל צְבָעִים לְסִיסְרָא שְׁלַל צְבָעִים רִקְמָה" – בשירת דבורה מתוארת אם סיסרא מדמיינת את בנה חוזר עם שלל רב ובגדים צבעוניים ורקמה משדה הקרב. נשמע על חשיבות הצבע ודרך הפקתו בעת העתיקה.
- הכנת צמידי כותנה וצביעתם בחומרי צבע מן הטבע.
"וְגִדְעוֹן בְּנוֹ חֹבֵט חִטִּים בַּגַּת" – לאן נסו בני ישראל מפני המדיינים ומדוע הסתתר גדעון בגת?
- כניסה למערה או ביקור בגת עתיקה
"וְהִנֵּה צְלִיל לֶחֶם שְׂעֹרִים מִתְהַפֵּךְ בְּמַחֲנֵה מִדְיָן" – נבקר בגורן אשר בין שדות הדגן ונבין את האות לניצחון גדעון בחלום החייל המדיני.
- הכנת ליבה (לחם שעורים) על גחלים
"הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ" – משל העצים שבחר יותם להמשיל לבעלי שכם. נכיר את האטד המסמל את אופיו של אבימלך ואת העצים האחרים המסמלים את המסרבים למלוך.
- משחק תעמולת בחירות לבחירת מלך
*ניתן לבחור שלוש פעילויות מתוך המוצעות