הסתיו כבר כאן

...והאיכר חורש בה
את האדמה
וברקע, הברושים
שמי שרב חיוורים
האיכר יצמיח לנו לחם
שנהיה גדולים. (מתוך: שיעור מולדת / עלי מוהר)


תם הקיץ, רוח קרירה נושבת, הימים מתקצרים, עמודי החצב פורחים, רימונים תלויים על בדי העצים, הסתיו כבר כאן.

 

רימונים תלויים על העצים בנאות קדומים (צילום: נגה הראובני ז"ל)

 
 
  תמרים מחכים לגדיד בנאות קדומים
חגי תשרי בפתח ובניהם חג סוכות הרי הוא חג האסיף, חג המבטא קשר עמוק בין מועדים ומאורעות הסטורים ובין הטבע והחקלאות בארץ ישראל.  נגה הראובני, מייסד נאות-קדומים, מתאר עונה זו כך: "בעונה זו ממהרים לאסוף את היבולים שעדיין נשארו בשדה ולהכניסם לאסמים מפני הגשם הקרב... אוספים את גרעיני הדגן שנדוש בגרנות, ומכניסים אותם לממגורות, ומן היקבים החצובים בסלעים מביאים את התירוש בתוך כדי חרס גדולים. ועדיין ממהרים לקטוף מן העצים את הרימונים והשקדים, מוסקים את הזיתים בהרים ו"גודדים" את התמרים, המבשילים בעמקים. הכל  נאסף ומוכנס לבית ולאסם...".*

בעונה זו עדיין עוטה האדמה גוון חום צהבהב, ועדיין היא מתקשטת בקוצים ובדרדרים שידעו לשרוד בעוז את חום הקיץ הצורב. זה הזמן, עוד לפני הגשם, לחרוש את הקרקע לתלמים.  לחרוש תחילה חריש ראשון – "חריש פתיח" כדי לפתוח את האדמה ולהכין את השטח לקליטת מי הגשמים ולקליטת זרעי החיטה שיזרע החקלאי. חריש ראשוני זה נועד גם כדי לנקש את הקוצים העיקשים המתחרים  בגרעיני החיטה המבקשים לשלוח שורש. החריש נעשה באמצעות מחרשה  בעלת יתד המפלחת את האדמה או לחילופין בימינו ע"י מחרשה המופעלת ע"י מנוע הטרקטור.

פתיחת האדמה לרצף השלבים שיבואו השנה, מלווה בחוסר ידיעה ובחשש מפני הבאות. מעין בבואה לעומד בפני האדם בפתחה של שנה חדשה שאנו מקדמים  בברכה ובתקווה, מבלי לדעת אם תתגשמנה. האדמה זקוקה לגשמים והאדם להגשמה, ולמעשה על המשולש: אדם, אדמה וגשם אמרו חז"ל: "שלושה דברים שקולים זה כנגד זה, ואלו הן: ארץ אדם ומטר... ללמדך שאם אין ארץ אין מטר, ואם אין שניהם – אין אדם" (בראשית רבה י"ג, ג').

נאחל לכולנו, שנה של גשמי ברכה ויבולים בשפע, וכל אחד בתחומו ולפי שאיפותיו, חריש מוצלח ושנת הגשמה טובה ומתוקה!

 

 

*מתוך: נגה הראובני, טבע ונוף במורשת ישראל, עמוד 68.

 

הדפסשלח לחבר
בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד