ספר בראשית וסיפורי האבות

  • אחת מתוך שתי תכניות שנתיות בתנ"ך לכיתות יא-יב בנאות-קדומים
  • התכניות מסודרות בהתאם לסדר הלימוד בכיתה
  • בכל שכבת גיל ניתן לקחת תכנית חוקים ונביאים במחצית הראשונה של השנה, ספר בראשית וסיפורי האבות במחצית השנייה.
  • משך התכנית 4 שעות
  • ניתן לבחור שלוש פעילויות מתוך המוצעות
  • לתוכנית "חוקים ונבאים" 

 

תחנה מס' 1 – עץ הדעת טוב ורע
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל" 

 "וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת"  (בראשית  ג', ו'-ז')                                                                     
מיהו עץ הדעת על פי חז"ל? ומדעו נבחרה דווקא התאנה להכין ממנה את הבגד הראשון בעולם? הכרות עם העצים הקשורים לסיפור היציאה מגן עדן. הכרות עם עץ התאנה, חשיבותו  וסמליותו בתרבות ישראל ובתרבויות העולם. לשרף עץ התאנה תכונות קסומות , ביניהן ריפוי מחלות וגיבון גבינה.

  • פעילות: גיבון גבינה בעזרת  שרף של תאנה

תחנה מס' 2 – בזיעת אפיך תאכל לחם – עונש או יתרון?
"בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם"
(בראשית ב יט)
עונשו של האדם הראשון נתפס כעונש קשה שרודף אותנו עד ימינו –הצורך לעבוד כדי להתפרנס. אולם האם זה היה רק עונש? ברגע שהאדם הושלך מגן עדן והפך לאיכר - הפך מאדם נודד ומלקט לחקלאי יושב קבע. בזכות המעבר לעבודת האדמה – התפתח  האדם המודרני. נשמע על ראשית החקלאות הראשונה ועל ביות הדגן – הצמח הראשון שבוית גם על פי הארכיאולוגיה.  נכיר את עבודות הגורן .

  • פעילות: התנסות תחרותית באחת מעבודות הגורן על פי העונה, טחינת גרעיני חיטה ברחיים והכנת לחם.

 

תחנה מס' 3 – מגדל בבל וליבון לבנים
וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר:
  (בראשית י"א, א'-ט')
בראשית האנושות נדדו אנשים מן המזרח והגיעו לשנער בבבל. שם הומצאו על פי התנ"ך הלבנים הראשונות. מה קרה כאשר אנשי שנער "לעשות להם שם" במקום לבנות משהו בעל ערך? מה הסכנה ב"שפה אחת ודברים אחדים"?

  • פעילות: תחרות צוותית בהכנת לבנים ובבניית מגדל מלבנים, ללא אפשרות של שיחה בין אנשי הצוות.
    ניתוח ודיון.

תחנה מס' 4 – אברהם
דמותו המורכבת של אברהם תובא לידי ביטוי בהצגת שחקן יחיד באוהל אברהם. נתארח באוהל, ונשמע את עבד אברהם מספר על חייו המרתקים ופעלו של אבי האומה.

  • ניתוח ודיון.

 

 

תחנה מס' 5 – יעקב ורחל   - סיפור אהבה                             
"וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ"
(בראשית כט יב)
מפגשו של יעקב עם רחל בבאר הוא סיפור האהבה הגדול של התנך וראשיתו של עם ישראל. נכיר את עולמם של הרועים ליד הבאר ואת משפחתה של רחל. מדוע התבלבל יעקב ונישק את רחל לפני שסיפר לה מי הוא?

  • פעילות: המחזת הסיפור ברוח ימינו. איך מתחיל היום בחור עם בחורה?
הדפסשלח לחבר
בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד