מצרים, יציאת מצרים, מנהיגותו של משה ונדודים במדבר

  • תכנית תנ"ך שנתית לכתה ז' בנאות קדומים
  • התכנית מסודרת בהתאם לסדר הלימוד בכיתה.
  • משך התכנית 4 שעות
  • ניתן לבחור שלוש פעילויות מתוך המוצעות, פעילות בישול אחת

 

תחנה מס' 1 - מצרים

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה-יָדְךָ עַל-מֵימֵי מִצְרַיִם עַל-נַהֲרֹתָם עַל-יְאֹרֵיהֶם וְעַל-אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל-מִקְוֵה מֵימֵיהֶם...."
  
(שמות ז', י"ט)
לארץ מצרים תפקיד חשוב בהיסטוריה של עם ישראל והתגבשותו לעם: נכיר את נופה של מצרים, את משטר המים שלה השונה מאד מזה של ארץ ישראל. נכיר את צמחי המים, הגומא הקנה והסוף שהיא ידועה בהם.  
      • פעילות: תחרות צוותית בשאיבת מים בעזרת גלגל אנטיליה או קילון – שני מתקני מים מצריים.
 

 


 

 

תחנה מס' 2 – ליבון לבנים ועבודת פרך"


"וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים"
(שמות א', י"ג-י"ד)
"תֶּבֶן אֵין נִתָּן לַעֲבָדֶיךָ וּלְבֵנִים אֹמְרִים לָנוּ עֲשׂוּ.." (שמות ה', ט"ז)
 

 
נשמע על חיי העבדות של עם ישראל במצרים על פי התורה, פירושי חז"ל  ותיאורים מצריים על חיי עבד מצרי.
נכיר את שיטת הבנייה בלבנים, שהתחילה עוד במסופוטמיה (כמו בסיפור על מגדל בבל) ובמצרים. 

 

 • 

פעילות: תחרות צוותית בליבון לבנים – מבלי לקבל קש.
  1. זיהוי השלבים בליבון הלבנים על פי תמונה מקבר מצרי בנוא אמון.
  2. תחרות קבוצתית בבניית דגם מחסן מצרי, מלבנים שהוכנו ויובשו מראש.
  3. תחרות בהכנת מספר מסוים של לבנים - לכתה הבאה. אלא שבהתאם למסופר בשמות פרק ה' הקש – לא יינתן להם והם יצטרכו לחפש ולקושש אותו בעצמם, בזמן שהוקצב.  הקבוצה הזוכה  תרשום את שמות חבריה על לבנה שתיקבע בקיר מבנה לבנים, שייבנה  על ידי קבוצות נוער בארץ ובחו"ל. 
  ניתוח התרגיל – עבודת הצוות והתארגנות מחודשת של הקבוצה לביצוע המשימה. מה ניתן ללמוד מן הפעילות הקצרה על הקשיים ותחושת התסכול המתמשכת של העבדים במצרים.
 
 


 

תחנה מס'  3 - משה כמנהיג


"וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת-צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן
וַיִּנְהַג אֶת-הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר.."
(שמות ג', א')


על פי המדרש, נבחר משה להנהיג את עם ישראל בזכות רגישותו וכושר מנהיגותו כרועה צאן. מהם התכונות המאפיינות את מנהיגותו של משה? האם יש קשר בין תכונות הרועה לתכונות המנהיג?

 

 • 

פעילות: הובלת עדר צאן תחרותית במעבר מכשולים
  שתי קבוצות מובילות עדר צאן (כבשים ועזים), במעבר מכושלים. קבוצה אחת פועלת והשנייה מפיקה לקחים ולהיפך.
  ניתוח התרגיל – הארת קווים במנהיגותו של משה לאור המשימה. רגישות, האם  להוביל מקדימה או ללכת מאחור? (משה בחציית ים סוף). עבודת צוות (משה ויתרו) ועוד

(הפעילות בתוספת תשלום)
 

 

 




תחנה מס' 4 – על חמץ ומצה ומה שביניהם

"שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם  כִּי כָּל-אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל"
(שמות י"ב, ט"ו)

מהו שאור חמץ ומצה? מדוע חמורה כל כך האזהרה לא לאכול חמץ בפסח עד כי "ונכרתה הנפש ההיא מישראל"? נשמע על  ההבדל שבין חמץ ומצה ועל המשמעויות החברתיות והסמליות הגלומות בכל אחד מהם. 
     
 פעילות: אפיית מצות בהתאם לשיטה הקדומה הנזכרת במשנה: 
        "שלוש נשים אופות, אחת לשה, השניה עורכת והשלישית אופה" (משנה, פסחים ג', ד')



 
 
תחנה מס' 5 – בני ישראל במדבר

"לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת"
(במדבר כ', ה')

הכרות עם המדבר ותנאיו באזור המדבר בנאות קדומים, צמחי המדבר: התמר, הרותם והמלוח.  
    
  • פעילות:
"הישרדות מדברית" – הקמת סוכה מענפי תמר, הכנת מקלעת מתמרים, הכנת "ציפס מעלי מלוח" וגיבון גבינה.
                   * באחריות הקבוצה להביא 2 ככרות לחם  



תחנה מ ס'  6 – חלב ודבש וצפיחית בדבש

בָּאנוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה-פִּרְיָהּ"
  (במדבר י"ג, כ"ג)

"ארץ זבת חלב ודבש הוא ביטוי שנזכר במקרא פעמים רבות. מהי משמעות הביטוי בעיני הרועה ובעיני החקלאי? ומהי הארץ אותה ראו המרגלים?
נלך ב"נחל אשכול", ובאזור שבעת המינים בנאות קדומים ונבין את משמעות הביטוי בתקופות השונות. 

      • פעילות: "קונדיטוריה תנכית" –  נכין בשטח " צפיחית בדבש"  (שמות ט"ז, ל"א) שלטעמה נמשל טעם המן. המתכון על פי מתכון קדום מן המקורות. 
 
 

הדפסשלח לחבר
בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד